Shinsuke Fujisawa-utstillingen:Det dype forholdet mellom kunstnere og verktøy

Fra separatutstillingsstedet
Fra utstilte verk:Se hvordan du klipper to stykker papir
Fra utstilte verk:I stedet for å "skjære papir" for å spore formen.、Kutting og tegning er smeltet sammen

Forandrer personligheten din å holde en kniv?、Hva betyr det at din personlighet endres når du setter deg bak rattet (kjører)?、Noen ganger kryper den opp i munnviken min som en halvt spøkefull historie.。derimot、Vi er alltid subjektet (overlegen)、Fordi jeg ble lært at jeg bruker ting og midler (lavere nivå) basert på min egen vilje.、På det meste blir det ikke behandlet som noe annet enn en spøk.。

Men da jeg var barn、Når jeg tar opp saks, får jeg lyst til å kutte hva som helst i små biter.、Jeg er sikker på at alle har opplevd å plukke opp en spade og finne jettegryter over alt.。Jeg tok ikke frem saksen fordi jeg ville klippe den.、Fikk du ikke lyst til å grave et (ubrukelig) hull bare fordi du hadde en spade?。

Mange artister (jeg liker ikke å kalle dem det)、Den viser også til folk som aldri slapp saksene og spadene de hadde i barndommen.。Selv om det ser ut som bare et verktøy、Jeg ble vant til det med årene、Hvis du finpusser ferdighetene dine, vil de forvandles til utrolige våpen.。Eller heller、avslører sin sanne form。Det er Fujisawas kutter.。

Fordi den brukes for mye、Han blir naturlig nok en kutter selv.。Jeg tenker ikke på å kutte det slik.、Før jeg visste ordet av det, hadde jeg allerede kuttet den.、Den følelsen。Ellers ville det være umulig å lage en skarp "form" uten avfall.。Selv om det er en veldig matematisk linje、Skjæring som inneholder en barnelignende avsporet lek et sted.。Han er opprinnelig skulptør、Ved kapping av tre blir det selve meiselen.、Noen ganger brukt som en slikkepott for påføring av leire。Også maler、Noen ganger blir det en børste。Også en kutter、Når jeg er poet, blir jeg en søt kvist。Det virker normalt, men det er ikke normalt.。(Shimokitazawa:Galleri HANA)

*Vær oppmerksom på at dette er ``kirigami'' og ikke ``cutout''.。

Jeg gikk for å skissere utendørs for første gang på en stund.

秋の公園にて (水彩 F6)

実に久しぶりの野外スケッチ腰痛が常に意識されるようになってからは本当に久しぶりで一昨年の浅草でのスケッチ以来かもしれない

2日ほど前からここでスケッチの動画を撮影(の練習)しようかなと思っていたが妻がカメラの一台を手伝ってくれるというので腰を上げてみたところが出かけて早々あっちの野菜売り場へ行ってくれこっちの店へ寄ってくれというのでこれじゃ撮影時間は無いなと急激にやる気を失っていく

現場で小一時間場所探し撮影開始は午後1時ちょっと前夕方は別の用事があり午後3時頃からは雨の可能性もあるので制作は1時間程度と想定手前駐車場の地面にはイチョウの枯葉がたくさん散っていたがそれは後で描き加えることにした鳥のさえずりがすごいイチョウもまだそれほど黄葉が進んでいなかったが銀杏の実はそこら中に落ちている人や車の出入りもわりと頻繁で子どもの声もあちこちから聞こえるなど現場写生の面白さがある筆先が擦り減って丸まった筆を使ったのでそのコロコロ感も出ていますね

一眼レフカメラを三脚で斜め後ろに固定しスマートフォンを妻に渡して適当にいろんな角度から撮ってもらったスケッチの撮影は今回が2回目一回目はまるまる2年以上前で自分は描くだけだったのですべて自分でやるのは実質的に今回が最初とりあえず撮影全体を経験するのが主目的で良し悪しは二の次。men、近いうちにこの動画もアップしてみようと考えています

フェルトペンとSMが最強コンビ

鳥の置物とキャンディボックス1
鳥の置物とキャンディボックス2

フェルトペンで何でも描くフェルトペンがこの頃ではわたしの最も身近な画材になっているもちろんどんなサイズでもペンが有効なわけではなく小さいスケッチブックに限られる一番ぴったりなのはSMサイズとのコンビネーションだと思うこの組合せでいつも持ち歩いている

「キャンディボックス」は折り紙ある人がこれにキャンディを入れてくれたからそう呼んでいるだけ特に専用というのではない折り紙は尾形光琳の「カキツバタ図屛風」のプリントされたちょっと厚手の紙「杜若(かきつばた)」に見えるかな?

「SMのスケッチブック+フェルトペン」で描いたスケッチ(スケッチにしては描き込み過ぎなのだが)をYouTubeに続けてアップしているいくつかのスケッチの中でペンだけの(モノクロ)の地味なのがなぜかわたしのチャンネル「青いカモメの絵画教室」の中では大ヒット中らしい。1割ほどは海外の人も視聴しているらしいのはさすがにネット社会だと実感する

ところが今日突然ビデオ編集が出来なくなった少なくとも一昨日までは何ともなかったが昨夜のうちにWindowsのアップデートがありどうもそれが原因で編集ソフトとの連携がおかしくなってしまったらしい今のところ対処の仕方が分からずお手上げ状態解決法を見つけ出すまでのあいだこのコンビでのスケッチの腕を磨いておけというご託宣のようでもある